szombat, október 13

24. Ki az Isten?

Isten az egész világ teremtő ura, és a mi mennyei Atyánk.

A zsidó nép előtt a századok során fokozatosan bontakozott ki Isten valósága, hogy ő nem egy az ókori világ sok istene közül, és nem egy távoli, megközelíthetetlen valóság, hanem ő az egyetlen igaz Isten, a vilát teremtője, aki végtelen fölsége ellenére végtelenül közel van az emberhez. Isten kinyilatkoztatta önmagát, megismertette nevét Izraellel:

Mózes ezt mondta Istennek: "Ha megérkezem Izrael fiaihoz és így szólok hozzájuk: Atyáitok Istene küldött, akkor majd megkérdezik: Mi a neve? - mit feleljek erre?" Isten ezt válaszolta: "Én vagyok, aki vagyok." Azután folytatta: "Így beszélj Izrael fiaihoz: Aki van, az küldött engem hozzátok." (...) Ez az én nevem minden időkre, s így kell neveznetek nemzedékről nemzedékre." (Kiv 3,13-15)

“Ez az isteni Név titok, miként Isten misztérium. Egyszerre kinyilatkoztatott név és bizonyos értelemben visszautasítása a névnek. Ezért nagyon jól kifejezi Istent, tudniillik, hogy Ő végtelenül fölülmúl mindent, amit megérteni vagy kimondani tudunk: Ő a "rejtőző Isten" (Iz 45,15), Neve kimondhatatlan; ugyanakkor Ő az az Isten, aki megajándékozza az embereket közelségével.” KEK 206

A kereszténység olyan istenben hisz, aki nem csupán egy végtelen fölségű hatalmas úr, hanem aki szeretetével közel hajol az emberhez, és meghív a vele való közösségre.