hétfő, január 7

7. Miért nem várunk új kinyilatkoztatást?

Új kinyilatkoztatást azért nem várunk, mert Isten teljesen kinyilatkoztatta önmagát Jézus Krisztusban.

A krisztusi üdvrend tehát mint új és végleges szövetség sohasem múlik el, és már semmiféle új nyilvános kinyilatkoztatást nem kell várnunk a mi Urunk Jézus Krisztus dicsőséges eljöveteléig. (...) A századok folyamán történtek úgynevezett "magán"-kinyilatkoztatások, melyek közül néhányat az egyházi tekintély elismert, de ezek nem tartoznak a hitletéteményhez. Nem arra szolgálnak ugyanis, hogy Krisztus végleges kinyilatkoztatását "kiegészítsék" vagy "tökéletesítsék", hanem azt kell elősegíteniük, hogy az adott korban tökéletesebben lehessen abból élni.” (KEK 66-67)

Annak ellenére, hogy a kinyilatkoztatást Krisztusban véglegesen megkaptuk, időről időre történnek magánkinyilatkoztatások. Ezeket az Egyház csak akkor ismeri el hitelesnek, hogyha összhangban állnak Krisztus tanításával. A utóbbi évszázadok egyik legjelentősebb magánkinyilatkoztatása Fatimában történt. 1917. május 13-án, majd ezt követően októberig minden hónap 13-án, három pásztorgyereknek jelent meg a Szűzanya. Megmutatta a poklot, bűnbánatra és az ő Szeplőtelen Szívének tiszteletére szólított fel, ami által az emberek megmenekülhetnek. Beszélt a második világháborúról, és arról, hogy Oroszország milyen kárt okoz a világnak, ha a keresztény hittől elpártolva a kommunista rendszer kiépíti.

A titok első két része nyilvános volt, harmadik részét azonban sokáig a Vatikánban őrizték lepecsételt borítékban. 1981. május 13-án a pápa egy nyilvános audienciát tartott a Szent Péter téren, és épp lehajolt, hogy néhány gyermek fatimai szentképét megáldja, amikor Ali Agca rálőtt. Az első golyó a fejére irányult, de nem találta el, mivel épp lehajolt, a második azonban már talált. A sebesülés súlyos volt, de az orvosoknak sikerült megmenteni a pápa életét. A merénylet után - mivel épp a fatimai jelenés napján történt - II. János Pál magához kérette a 3. titkot tartalmazó levelet. A harmadik látomásban ez állt: “láttunk egy fehérbe öltözött püspököt "akiről úgy gondoltuk, ő a Szentatya". (...) egy csoport katona lőfegyverekkel és nyíllal tüzelve rá, megölte őt” (Fatima Üzenete - Hittani Kongregáció). A pápa úgy értelmezte, hogy ez a látomás az ellene elkövetett merényletre utal. Ugyanígy vélekedett Lúcia nővér is, aki még életben volt a három pásztorgyerek közül, akiknek a Szűzanya megjelent: “egy anyai kéz vezette a golyó pályáját, és a haldokló pápa megállt a halál küszöbén”. A pápa ezt követően több alkalommal Mária Szeplőtelen Szívének ajánlotta a világot.

Fatimában a Szűzanya bűnbánatra és megtérésre szólította fel az embereket. Jozeph Ratzinger teológiai kommentárjában így összegzi Fatima üzenetét: “Végezetül még szeretném idézni a titok joggal híressé vált mondását: "Az én Szeplőtelen Szívem győzni fog". Mit jelent ez? Azt, hogy az Isten számára nyitott, az Isten szemlélése által megtisztult szív erősebb minden fegyvernél. Mária "igenje", szívének szava megváltoztatta a világtörténelmet, mert bebocsátotta a Megváltót e világba (...) A Gonosznak van hatalma a világban, látjuk, újra meg újra megtapasztaljuk; van hatalma, mert a mi szabadságunk eltéríthető Istentől. Mióta azonban Istennek emberi szíve van és az emberi szabadságot a jóra, Isten felé fordította, nem a rosszra való szabadságé az utolsó szó. Azóta érvényes: "A világban üldözést fogtok szenvedni, de bízzatok, én legyőztem a világot" (Jn 16,33). Fatima üzenete arra biztat, hogy merjünk bízni ebben az ígéretben.